Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2017

SEO - Search Engine Optimization

SEO - Search Engine Optimization
Το SEO είναι το αρκτικόλεξο των λέξεων «Search Engine Optimization» και αφορά τη Βελτιστοποίηση μίας ιστοσελίδας για την ανεύρεση της από τις Μηχανές Αναζήτησης. Το SEO χρησιμοποιείται από τους Web developer και γενικά τους επαγγελματίες που ασχολούνται με τη σχεδίαση και την κατασκευή των site, με σκοπό να ανεβάσουν το ranking τους στις μηχανές αναζήτησης (Google, Yahoo, Bing κ.α.) και τελικά να αυξήσουν τους επισκέπτες τους.
Πολλοί πιστεύουν ότι το SEO και γενικά η προώθηση ενός site και έχει να κάνει με τη σωστή επιλογή keywords, τη μελέτη των ανταγωνιστικών site και της αγοράς γενικότερα, και ολοκληρώνεται με μία καλή καμπάνια Google Adwords. Αν και αυτά μπορεί να αποτελούν στοιχεία ενός SEO, η τοποθέτηση ενός site στην πρώτη σελίδα των μηχανών αναζήτησης δεν είναι τόσο απλή υπόθεση.
Όταν αναφερόμαστε στο SEO ενός site, αυτό που ουσιαστικά μας ενδιαφέρει είναι το site μας να είναι αναγνώσιμο από τις μηχανές αναζήτησης, να μπορούν δηλαδή οι μηχανές αναζήτησης να βρουν το site μας και τα περιεχόμενα του. Παρακάτω παρατίθενται κάποιες βασικές συμβουλές προς αυτή την κατεύθυνση.
Περιεχόμενα σε HTML μορφή
Αυτό που οι μηχανές αναζήτησης βλέπουν σε ένα site είναι ο HTML κώδικας. Εικόνες, Flash αρχεία ή Applets και γενικά ότι δεν είναι σε μορφή κειμένου δεν είναι αναγνώσιμα από τις μηχανές αναζήτησης. Μπορεί ένα site που είναι φτιαγμένο εξ’ ολοκλήρου από Flash να είναι εντυπωσιακό, πρωτότυπο και να μαγνητίζει το μάτι του επισκέπτη, αλλά οι μηχανές αναζήτησης δεν πρόκειται να δουν ποτέ τα περιεχόμενα του και τις συνδέσεις του. Και αυτό για εσάς μπορεί να σημαίνει λιγότερους επισκέπτες. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι ένα site θα πρέπει να αποτελείται μόνο από κείμενα. Το web design πλέον έχει αναπτυχτεί τόσο που οι χρήστες του Internet έχουν γίνει πολύ απαιτητικοί και δεν αρκούνται μόνο στην πληροφορία, τους ενδιαφέρει και το λειτουργικό αλλά και το εικαστικό κομμάτι ενός site. Οι εικόνες ενός site καλό είναι να συνοδεύονται από κάποια περιγραφή σε text μορφή κάνοντας χρήση των «alt attributes» ή θα μπορούσατε ακόμα και να εμφανίζονται μέσω css ως αντικατάσταση του κειμένου. Τα Flash αρχεία ή οποιαδήποτε αρχεία video ή ήχου θα μπορούσαν να συνοδεύονται από ένα κείμενο ως περιγραφή.
Η δομή των link να είναι Crawlable
Αυτό που κάνουν οι μηχανές αναζήτησης είναι να κάνουν crawl τα site που βρίσκουν, δηλαδή να ψάχνουν τα περιεχόμενα των σελίδων, να βρίσκουν τα link που περιέχουν οι σελίδες αυτές, να πηγαίνουν μετά σε νέες σελίδες μέσω αυτών των link και να πλοηγούνται με αυτόν τον τρόπο σε όλες τις σελίδες ενός site. Τα link λοιπόν ενός site πρέπει να είναι αναγνώσιμα από τις μηχανές αναζητήσεις. 
Κάποια κοινά λάθη είναι τα παρακάτω:
«Link» κρυμμένα σε form tags
Τέτοια «link» θα μπορούσαν για παράδειγμα να είναι η μετάβαση σε μία νέα σελίδα μέσω ενός drop down μενού μέσα σε ένα form tag. Οι search spiders όμως δεν πρόκειται να πατήσουν κανένα submit κουμπί για να μεταβούν στη νέα σελίδα και ένα τέτοιο link δεν θα είναι αναγνωρίσιμο από τους spiders των μηχανών αναζήτησης. Επίσης τέτοια link είναι και αυτά που παρουσιάζονται μετά από search, όπως για παράδειγμα τα link που παρουσιάζονται μετά από μία αναζήτηση σε ένα site που έχει πολλά προϊόντα. Παρόλο που η αναζήτηση σε ένα τέτοιο site είναι απαραίτητη, θα μπορούν για παράδειγμα οι κατηγορίες των προϊόντων ή ακόμα και κάποια προϊόντα, με τη λογική ότι είναι τα πιο δημοφιλή ή τα πιο οικονομικά να παρουσιάζονται σε μορφή HMTL link.
«Link» σε μη προσπελάσιμα Javascript
Όταν χρησιμοποιείτε javascript για link, π.χ. σε κάποιο μενού, θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι τα link εμφανίζονται ως HTML link και δεν ενεργοποιούνται με javascript εντολές, για να είναι αναγνωρίσιμα από τους spiders.
«Link» σε frames ή iframes
Τα link σε frames ή iframes μπορούν να γίνουν crawl, όμως μπορούν να δημιουργήσουν θέματα δομής όσον αφορά την οργάνωση και το «following» των μηχανών. Φανταστείτε για παράδειγμα να εμφανίζεται στις μηχανές αναζήτησης ως αποτέλεσμα μίας αναζήτησης ένα iframe του site σας, o επισκέπτης σας θα δει μόνο το περιεχόμενο του iframe και όχι τη σελίδα θα που θέλατε. Καλό είναι γενικά να αποφεύγονται.
«Link» μέσα σε flash, applet ή άλλα plug-ins
Link που βρίσκονται σε flash για τις μηχανές αναζήτησης είναι αόρατα. Γι’ αυτό καλό είναι το flash να μην χρησιμοποιείται για μενού πλοήγησης. Σελίδες με πάρα πολλά link Είναι χρήσιμο να γνωρίζει κανείς ότι οι μηχανές αναζήτησης έχουν την τάση να κάνουν crawl μέχρι έναν αριθμό link σε κάθε σελίδα και ο αριθμός αυτός κυμαίνεται γύρω στα 100 link.
Χρήση των Keyword
Τα keyword (λέξεις κλειδιά) είναι αυτά που χρησιμοποιούνται από τους χρήστες για να κάνουν αναζήτηση στο Internet. Αυτό σημαίνει ότι οι κατάλληλες λέξεις – keyword που συνδέονται με το περιεχόμενο των σελίδων σας είναι μία σοβαρή υπόθεση. Οι μηχανές αναζήτησης ψάχνουν τα keyword που αναζητούνται στα διάφορα site όπου υπάρχουν, αλλά δεν μένουν μόνο στην ύπαρξη τους, σημαντικό είναι και ο τρόπος που χρησιμοποιούνται στις σελίδες των site, ώστε τα αποτελέσματα της αναζήτησης να είναι όσο το δυνατόν πιο σχετικά με την ερώτηση της αναζήτησης.
Επομένως ένας τρόπος για να βελτιώσει κάποιος το ranking του είναι να κάνει χρήση των keyword στους τίτλους των σελίδων, στα URL, στα κείμενα καθώς και στα meta data. 
Μπορείτε να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές για τη χρήση ενός κυρίαρχου keyword:
Χρησιμοποιήστε το τουλάχιστον μία φορά στο «Title» της σελίδας, φροντίζοντας όμως ο τίτλος να είναι εύηχος και φυσικά να βγάζει νόημα.
Βάλτε το σε h1 Header tag
Χρησιμοποιήστε το στο κείμενο της σελίδα σας τουλάχιστον 2 – 3 φορές.
Κάντε το bold.
Όπου μπορείτε βάλτε το στο alt των εικόνων. Βοηθάει και στην αναζήτηση των εικόνων.
Μπορείτε να το βάλετε στο URL.
Βάλτε το στο meta description tag.
Meta Tags
Title Tags
Ο τίτλος είναι πολύ σημαντικός, ίσως ο πιο σημαντικός από όλα τα meta tag, τόσο για τις μηχανές αναζήτησης όσο και για την προσέλκυση των επισκεπτών στο site σας μετά τα αποτελέσματα της αναζήτησης. Μην σκέφτεστε μόνο «keyword» και «μηχανές αναζήτησης». Σκεφτείτε σαν επισκέπτης! Θα πατούσατε ένα link βλέποντας τον τίτλο της σελίδα σας? Αν ναι, τότε γιατί να μην το κάνουν και οι πιθανοί επισκέπτες σας, αν πάλι όχι τότε σίγουρα κάτι πρέπει να αλλάξετε. Προσπαθήστε το μήκος του τίτλου να μην υπερβαίνει τους 70 χαρακτήρες και το κύριο keyword να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στην αρχή του τίτλου.
Meta Robots
Τα meta Robots tag μπορούν να ελέγξουν τη δραστηριότητα των spider των μηχανών αναζήτησης. Παρακάτω φαίνονται κάποια παραδείγματα:
Index/NoIndex: λέει στις μηχανές εάν η σελίδα πρέπει να γίνει crawl ή όχι
Follow/NoFollow: λέει στις μηχανές εάν τα link στη συγκεκριμένη σελίδα πρέπει να γίνουν crawl ή όχι.
Noarchive: λέει στις μηχανές να μην αποθηκεύσουν ένα cached αντίγραφο της σελίδας
Meta Description
Το meta description ουσιαστικά είναι μία μικρή περιγραφή του περιεχομένου της σελίδας. Μπορεί στην αναζήτηση το description να μην παίζει μεγάλο ρόλο, όμως βοηθάει στην προσέλκυση των clicks μετά την αναζήτηση, αφού το κείμενο αυτό εμφανίζεται ακριβώς κάτω από τον τίτλο. Το κείμενο αυτό καλό είναι να μην έχει μεγαλύτερο μήκος από 160 χαρακτήρες αφού συνήθως οι μηχανές αναζήτησης δεν παρουσιάζουν μεγαλύτερο κείμενο από αυτό των 160 χαρακτήρων και φυσικά να περιγράφει το περιεχόμενο της σελίδας σας όσο το δυνατόν καλύτερα. Να έχετε πάντα στη σκέψη σας ότι σημασία δεν έχει μόνο να έρχονται επισκέψεις στο site σας, αλλά αυτοί οι επισκέπτες να μένουν στο site σας, να διαβάζουν το περιεχόμενο του, να μαθαίνουν το site σας και εάν το site σας αφορά μία επιχείρηση αυτοί οι επισκέπτες να γίνονται και πελάτες σας.
Meta Keywords
Τα meta keywords δεν παίζουν πλέον τόσο σημαντικό ρόλο όσο έπαιζαν παλιότερα, παρόλα αυτά καλό είναι να χρησιμοποιούνται.
URLs
To URL (Uniform Resource Locator) μίας σελίδας είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις μηχανές αναζήτησης. Καλό είναι να περιέχουν κατάλληλες λέξεις κλειδιά (keywords) που εκφράζουν το περιεχόμενο της σελίδα σας. Για παράδειγμα μία σελίδα ενός site που αναφέρεται σε υπηρεσίες κατασκευής ιστοσελίδων θα μπορούσε το URL της να είναι http://www.domain.com/web-design ή http://www.domain.com/web-development. Δώστε έμφαση στο URL, μην υπερβάλλετε όμως δίνοντας μεγάλα ονόματα. Το URL πρέπει να είναι μικρό και να είναι εύκολο να γίνει copy / paste σε ένα email ή ένα blog. Εάν έχει ένα site με μεγάλο βάθος link κατηγοριοποιείστε τις σελίδες σας δίνοντας ονόματα που σημαίνουν κάτι και βοηθούν τον επισκέπτη. Για παράδειγμα, εάν ένα site έχει πολλές κατηγορίες και πολλά προϊόντα, ένα URL της μορφής http://www.domain.com/books/classics/ntostogiefski είναι πολύ καλύτερο από ένα της μορφής http://www.domain.com/cat/subcat/auth=46. Χρησιμοποιείται την παύλα «-» για να διαχωρίσετε τις λέξεις. Δεν χρησιμοποιούν όλες οι μηχανές αναζήτησης το underscore «_» ή το «+» για να διαχωρίζουν τις λέξεις. Γενικά, το καλό στήσιμο ενός site από πλευράς SEO είναι πολύ σημαντικό, όμως πολλές φορές δεν είναι αρκετό από μόνο του. Παράγοντες όπως, το «link building» δηλαδή άλλα site να περιέχουν link προς το δικό σας site, η χρήση των social media, η διαφήμιση κ.α. είναι επίσης πολύ σημαντικοί. Τέλος μην ξεχνάμε τον κυριότερο παράγοντα, τόσο για να αυξηθεί το ranking όσο και για να αυξηθούν αλλά και να διατηρηθούν οι επισκέπτες ενός site, το ίδιο το περιεχόμενο ενός site. Εάν το περιεχόμενο ενός site δεν κερδίζει το ενδιαφέρον των επισκεπτών, τότε οι επισκέπτες σας δεν θα διαθέτουν πολύ χρόνο στις σελίδες σας, δεν θα το ξαναπατούν στα αποτελέσματα αναζητήσεων, δεν θα το προτείνουν, δε θα το διαδίδουν μέσω των social media ή με τη λογική του «link building» ακόμα και η διαφήμιση σας μπορεί να μην έχει αποτελέσματα αφού οι επισκέπτες θα μπαίνουν αλλά δε θα μένουν στο site σας.